W ubiegły piątek na Rynku w Tarnowie odbył się ostatni z serii spektakl pt. „Solidarność 1980”, realizowany przez teatr „W przestrzeni” w ramach projektu Sierpień 1980, Sierpień 2010. Widownia dopisała i licznie przybyła.
Ekspozycja skAi??ada siAi?? z kilku wielkoformatowych tablic. Plansze sAi?? poAi??wiAi??cone poczAi??tkom zrywu wolnoAi??ciowego oraz waA?nym postaciom dla ruchu, m.in. papieA?owi Janowi PawAi??owi II, nazwanemu przez organizatorA?w ojcem SolidarnoAi??ci, oraz bAi??. Jerzemu PopieAi??uszce.
GAi??A?wnym akcentem wystawy sAi?? Postulaty Wadowickie, skierowane 30 lat temu do wAi??adz Miasta i Gminy Wadowice przez lokalne zakAi??ady pracownicze za poAi??rednictwem NSZZ ai??zSolidarnoAi??Ai??ai???. Co ciekawe, oprA?cz postulatA?w zmian gospodarczych, wadowiczanie domagali siAi?? zmian w oAi??wiacie: ai??z1. NaleA?y spowodowaAi??, aby z terenowego funduszu inwestycyjnego rozpoczAi??to w roku 1981 budowAi?? przedszkola w Wadowicach. ( ai??i??) 3. PrzyznaAi?? limit mieszkaAi?? dla nauczycieli, ktA?rzy majAi?? trudne warunki mieszkaniowe na terenie Miasta i Gminy Wadowiceai???.
Na wystawie moA?emy rA?wnieA? zobaczyAi?? pamiAi??tki zwiAi??zane z ruchem wolnoAi??ciowym: ordery, ulotki, prasAi?? drugiego obiegu i legitymacje.
Wystawa cieszy siAi?? zainteresowaniem gAi??A?wnie pedagogA?w z pobliskich szkA?Ai??, ktA?rzy, jak poAi??wiadcza ksiAi??ga pamiAi??tkowa, chAi??tnie przychodzAi?? do biblioteki wraz z mAi??odzieA?Ai??.
Czym byAi??a cenzura, drugi obieg i jak dziaAi??aAi??y powielacze? Tego wszystkiego mogli siAi?? dowiedzieAi?? uczestnicy Dnia Kontrkultury lat 80. zorganizowanego 29 wrzeAi??nia 2010 r. przez Muzeum Miejskie w Wadowicach, w ramach projektu Oblicza wolnoAi??ci. Kontrapunkt dla PRL-owskiej rzeczywistoAi??ci.
Wydarzenie zaadresowane byAi??o gAi??A?wnie do mAi??odzieA?y z pobliskich szkA?Ai??, ktA?ra od przedpoAi??udnia maAi??ymi grupami przybywaAi??a do holu kina ai??zCentrumai??? w Wadowicach.
Pierwszym punktem programu byAi??a prelekcja na temat dziaAi??ania cenzury literatury i sztuki w okresie PRL-u. NastAi??pnie odbyAi??y siAi?? zajAi??cia praktyczne, podczas ktA?rych uczestnicy mieli okazjAi?? wAi??asnorAi??cznie wykonaAi?? papierowe kapelusiki ai??i?? symbole PomaraAi??czowej Alternatywy. DuA?ym zainteresowaniem cieszyAi??a siAi?? prezentacja przedstawiajAi??ca produkcjAi?? ai??zbibuAi??yai???. Na koniec zostaAi?? pokazany film pt. ai??zTeatr 8 dniaai???, ktA?ry przedstawiaAi?? historie czAi??onkA?w znanej kontrkulturowej grupy scenicznej.
DzieAi?? Kontrkultury lat 80. to nieszablonowy pomysAi?? na przybliA?enie mAi??odym ludziom PRL-owskiej rzeczywistoAi??ci. Jako obserwatorka jednej z grup wiem, A?e warsztaty i wykAi??ady wywarAi??y duA?e wraA?enie na mAi??odzieA?y.
TAi??em dla tych wydarzeAi?? byAi??a wystawa ai??zKontrkultura lat 80.ai???, ktA?ra odAi??wieA?yAi??a widzom pamiAi??Ai?? o trudnej rzeczywistoAi??Ai?? PRL-u, ale rA?wnieA? o formach oporu spoAi??ecznego urzeczywistnianych w kontrkulturze lat 80.
Asciany holu kina ai??zCentrumai??? przypominaAi??y scenAi?? walki opozycji z wAi??adzAi??. Przytwierdzone do nich karykatury przyciAi??gaAi??y wzrok wszystkich goAi??ci, czAi??sto wywoAi??ujAi??c ich uAi??miech. Oto kilka haseAi?? z zaprezentowanych ulotek:
7 października 2010 r. odbyła się konferencja „Jan Paweł II Wielki. Dziedzictwo i Pamięć”, kończyła ona jeden z projektów rocznicowych koncentrujących się na związkach Jana Pawła II z małopolską przyrodą.
Jedną z form upamiętnienia związków Jana Pawła II z Polską jest wytyczanie szlaków turystycznych wzdłuż tras wędrówek księdza Karola Wojtyły. Są to szlaki górskie i kajakowe poprowadzone najczęściej wzdłuż tradycyjnych szlaków turystycznych.
W 2003 r. w Krakowie została powołana Fundacja „Szlaki Papieskie”, której celem jest m.in. tworzenie nowych udokumentowanych szlaków. W tym samym roku z wytyczonych w Małopolsce szlaków został utworzony Małopolski Szlak Papieski, który biegnie z Krakowa i Kalwarii Zebrzydowskiej do Starego Sącza przez m.in. Beskidy, Gorce i Tatry.
30 września 2010 r. w Małopolskim Instytucie Kultury odbył się warsztat historii kobiet, w którym wzięły udział osoby prowadzące na terenie Małopolski szeroko rozumianą aktywność edukacyjną lub do niej się przygotowujące – studentki, doktorantki, nauczycielki, przewodniczki miejskie po Krakowie, wolontariuszki organizacji pozarządowych.
W ramach jednodniowego warsztatu poruszane były kwestie związane z mechanizmami, które mają wpływ na niewidoczność kobiet i ich doświadczenia w historii pisanej, także tej przekazywanej w podręcznikach szkolnych i przewodnikach po mieście. Rozmawiałyśmy o procesie emancypacji i zyskiwaniu przez kobiety prawa do pracy, edukacji, praw politycznych i obywatelskich jako elemencie walki o demokrację. Przedstawiałyśmy także dorobek krakowskich emancypantek, historie kobiet, które żyły i działały tutaj przed nami i dla nas. Rozmawiałyśmy o tym, jak w historii Krakowa można odzyskiwać historię kobiet i jaki jest dorobek krakowskiej społeczności katolickiej, żydowskiej, ewangelickiej i bezwyznaniowej na rzecz edukacji dziewcząt i kobiet.