warto pamiętać serwis rocznicowy

Zniewolony umysł – Umysł wyzwolony

Logo festiwaluW najbliższą niedzielę, 25 października w ramach Festiwalu Czesława Miłosza odbędzie się niezwykła debata. Jej tematem będzie zniewolenie przez systemy – przez opresyjne ideologie, organizacje, fundamentalizmy religijne, czy nawet kulturę masową. Debata została przygotowana przez Adama Michnika, będzie On również jej moderatorem i gospodarzem.

Drugą [debatę] nawiązującą do „Zniewolonego umysłu” Czesława Miłosza, moderował będzie Adam Michnik, a udział w niej wezmą m.in. tak ciekawe osobistości jak legendarny rosyjski dysydent i wieloletni więzień sumienia Siergiej Kowaliow, znakomita pisarka Dubravka Ugrešić i podobnie jak ona zmuszony do życia na uchodźstwie po uwolnieniu z więzienia irański filozof Ramin Jahanbegloo. Konfrontacja ich poglądów na sposoby niewolenia umysłów przez ideologie, nacjonalizmy i fundamentalizmy religijne – oraz bronienia się przed tym zniewoleniem – będzie bez wątpienia pasjonującą przygodą.
(źródło: Festiwal Czesława Miłosza)

W debacie będą uczestniczyli również: Robert Faggen, Aharon Shabtai, Adam Zagajewski. Punktem wyjścia dla rozmowy zaproszonych intelektualistów będzie książka Czesława Miłosza:

Kluczowa debata Festiwalu za punkt wyjścia przyjmuje „Zniewolony umysł”, dzieło Czesława Miłosza, które po raz pierwszy ukazało się w roku 1953 i obnażyło mechanizmy kapitulacji intelektualistów przed totalitarnymi ideologiami. Temat ten nie przestał być aktualny i wciąż powraca w rozmaitych kostiumach historycznych, politycznych i kulturowych. Warto więc zastanowić się, w jakim stopniu diagnoza Miłosza sprzed ponad pół wieku jest trafna dzisiaj, na początku XXI stulecia w odniesieniu do postaw współczesnych intelektualistów wobec zagrożeń takich jak nacjonalizmy, fundamentalizmy religijne, kultura masowa i inne formy niewolenia umysłów.
(źródło: Festiwal Czesława Miłosza)

Może to być rozmowa o niełatwym „wyzwalaniu się” wciąż na nowo.

Organizator debaty i całego festiwalu, Instytut Książki zaprasza do Auditorium Maximum UJ przy ul. Krupniczej 33 o godzinie 16.00.

(pk)

Inne wydarzenia rocznicowe

Tagi: , , , , , , ,

Weekend z Unsound Festival

Do końca Unsound Festival jeszcze trzy dni, w trakcie których mnóstwo bardzo różnorodnych wydarzeń. Dokładnego programu z informacją o miejscu i czasie koncertów, warsztatów, projekcji i dyskusji szukać należy na stronie festiwalu.

Również w ramach programu Systemy / Unsound Festival odbędzie się jeszcze kilka wydarzeń. Od piątku do niedzieli (23–25 października) od godziny 15.00 w dawnej fabryce Erdal wciąż dostępna dla zainteresowanych jest wystawa „Systemy”, o której pisaliśmy tuż po jej otwarciu. W ramach programu zapraszamy również na dwie projekcje filmu „Speaking In Code”.

Film eksploruje środowisko sceny techno – związane ze sceną klubową Berlina po upadku muru berlińskiego. Zawiera wywiady m.in. z Monolake, Modeselektor, Wighnomy Brothers i Philipem Sherburne’m.

Pierwsza projekcja już dziś o godzinie 15.30 w Kinie 18. Ci, którym nie będzie dane dotrzeć dziś na Floriańską 18, mogą obejrzeć film w niedzielę o godzinie 16.00 w tym samym miejscu. Wstęp bezpłatny, ale uwaga – sala nieduża, więc lepiej przyjść trochę wcześniej!

Dla uczestników festiwalu nadchodzący weekend będzie pełen nowych muzycznych doświadczeń. Życzymy fantastycznych wrażeń!

(zn)

Systemy / Unsound Festival

Tagi: , , , , , , ,

Systemy – cd.

Wczoraj w ramach projektu Systemy / Unsound Festival w KINIE 18 przy ulicy Floriańskiej 18 w Krakowie wyświetlono film pt. „Before the Music Dies”. Amerykański dokument ma być krytycznym spojrzeniem na homogenizację współczesnej muzyki popularnej, która pod wpływem środowisk ekonomicznych i biznesowych coraz bardziej traci na wartości. Temat okazał się dość ciekawy by zgromadzić liczną publiczność. Po projekcji pojawiały się jednak komentarze, że film był stanowczo za długi.

Systemy / Unsound Festival

Następnie, w nieco bardziej kameralnej atmosferze rozpoczęła się dyskusja na temat powstawania i rozwoju niezależnych organizacji zajmujących się działalnością kulturalną po 1989 r. Na spotkanie nie dojechał jeden z zaproszonych – Max Cegielski, ale obecni Kuba Szreder i Jan Sowa poprowadzili wyjątkowo ciekawe spotkanie, które wbrew potencjalnym oczekiwaniom nie było chronologicznym sprawozdaniem. Dwugłos, a w drugiej części spotkania dyskusja z publicznością, opierał się w znacznej mierze o postulaty „Manifestu komitetu na rzecz radykalnych zmian w kulturze”. Gorąco polecam odwiedzenie strony Fundacji Bęc Zmiana (czytaj post „RADYKALNE ZMIANY W KULTURZE”) oraz dyskusję na forum poświęconemu Manifestowi.

Dziś w ramach Systemów, już o 15.30 w KINIE 18 „RIP – A Remix Manifesto”, a o 18.00 w Instytucie Goethego na Rynku Głównym 20 Panel: The Meaning and Relevance of ICAS (International Cities of Advanced Sound). Jak piszą organizatorzy:

Unsound jest członkiem-założycielem ICAS – sieci festiwali o podobnym do Unsound profilu, których współdziałanie jest możliwe dzięki pozytywnym zmianom globalizacyjnym i otwartym granicom. Panel przedstawia reprezentantów organizacji północnoamerykańskich i europejskich, które będą mówić o swoich działaniach oraz o współtworzeniu ICAS.

Wieczorem kolejna odsłona części artystycznej Unsound: SoundScapes 2: LABYRYNTHS OF SOUND. Do zobaczenia w Filharmonii Krakowskiej!

(zn)

Systemy / Unsound Festival

Tagi: , , , , ,

IV Kongres Obywatelski

iv-kongres-obywatelski_162Jednym z ważnych założeń demokracji jako systemu jest jej zdolność do budowania przestrzeni debaty publicznej, w której każdy ma głos, w której wszyscy dążą do wzajemnego porozumienia, która buduje dyskurs o sprawach istotnych dla społeczeństwa. Oczywiście można zapytać, co ma z debaty wynikać? Konsensus społeczny? Protokół rozbieżności fundamentalnych? Program polityczny? Narracja o zagrożeniach i wyzwaniach dla społeczeństwa obywatelskiego czy demokratycznego państwa? Nic?

IV Kongres Obywatelski
fot. archiwum Kongresu Obywatelskiego

IV Kongres Obywatelski zaproponował rozmowę o wyzwaniach cywilizacyjnych dla Polski. Podstawowa konkluzja wszystkich debat i głosów, jaką zaproponowano, stwierdza generalnie, że jesteśmy w momencie przełomu. Naszym wspólnym wyzwaniem jest uruchomienie kapitału społecznego, którego jakość i ilość zadecyduje o dołączeniu do „państw G20” lub degradacji do bycia zapleczem dla innych „przodowników” rozwoju. Tu warto zauważyć, że także ekonomiści i politycy mówili o kulturze jako motorze kształtowania kapitału społecznego w Polsce.

IV Kongres Obywatelski
fot. archiwum Kongresu Obywatelskiego

Model debaty, jaki zaproponował IV Kongres Obywatelski opiera się na poszukiwaniu konsensusu w obrębie różnych środowisk i paradygmatów obywatelskich. W zamierzeniu jego twórców miał on pokazać, że wyzwania stojące przed Polską mogą być opisane w języku, który łączy, a nie dzieli i dzięki temu umożliwia on aktywizację całego społeczeństwa ku wspólnemu celowi – zgodnie z hasłem Kongresu: „Razem wobec przyszłości. W stronę odpowiedzialności i sukcesu zbiorowego”.

Program Kongresu
(szczegółowa relacja znajduje się na stronie Polskiego Forum Obywatelskiego)

1. Sesja plenarna otwierająca Kongres z udziałem: Jana Szomburga, Lecha Wałęsy, prof. Jana Czapińskiego, prof. Zdzisława Krasnodębskiego, Joanny Szczepkowskiej, dr Bogusława Grabowskiego i Marty Megger – tegorocznej maturzystki

2. Debaty tematyczne:

  1. Portret młodego pokolenia
  2. Jakie Razem Polaków w XXI wieku? Wspólnota tożsamości, zasad czy działań?
  3. Priorytety edukacji Polaków w XXI wieku
  4. Jakie szkolnictwo wyższe do roku 2030?
  5. Priorytety rozwoju gospodarczego do roku 2030
  6. Jak uczynić regiony motorami modernizacji i rozwoju Polski?
  7. Kultura przestrzeni wobec presji rynku (uczestnikiem była Joanna Orlik, dyrektor Małopolskiego Instytutu Kultury)

3. Sesja plenarna podsumowująca Kongres z udziałem: prof. Jadwigi Staniszkis, Janusza Lewandowskiego i Macieja Wituckiego

Projekt konsekwentnie realizowanych Polskich Kongresów Obywatelskich jest działaniem podnoszącym jakość polskiego społeczeństwa obywatelskiego i miejscem tworzenia prawdziwego dialogu – tak ważnego w obliczu braku takiej debaty w głównym nurcie polityki partyjnej. Być może najważniejszym efektem Kongresu (oprócz poznania wielu istotnych głosów i idei) jest przypomnienie sobie, że naszym społecznym narzędziem porozumiewania się jest język i od jego stanu zależą umiejętności kreowania rzeczywistości. Należy ćwiczyć wizję, żeby nie stracić szansy jej realizacji.

Małopolski Instytut Kultury współpracował z Polskim Forum Obywatelskim przy organizacji Kongresu.

Edwin Bendyk z „Polityki” poświecił Kongresowi bardzo ciekawy post na blogu Antymatrix.

(pk)

Inne wydarzenia rocznicowe

Tagi: , ,

Wystawa „Systemy” w dawnej fabryce Erdal

Wczoraj o godz. 18.00 w dawnej fabryce Erdal otwarta została wystawa Systemy, część projektu realizowanego w ramach Unsound Festival, którą oglądać można do niedzieli 25 października 2009 r.

Wystawa „Systemy” została poświęcona idei granicy oraz systemów – politycznych, społecznych i kulturowych, obejmując spuściznę komunizmu. Jest to opowieść o transformacji oraz pozytywnych zmianach, jakie dokonały się dzięki zjawiskom takim jak globalizacja czy bunt niektórych grup społecznych – szczególnie na płaszczyźnie kultury muzycznej.

Ekspozycja składa się z trzech instalacji. Jedną z nich, „There are no others, There is only us”, można było obejrzeć w dniu otwarcia festiwalu po koncercie Jacaszka w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”.

W czasach, kiedy granice geograficzne, społeczne i kulturowe zacierają się, a świat staje się globalną wioską, Marc Silver zadaje pytanie, czy tłum lub jakiekolwiek zbiorowisko ludzkie może stanowić źródło uciemiężenia lub siłę oporu. „There are no others, There is only us” jest wyrazistą metaforą siły drzemiącej we współpracy tłumu. Filmowi towarzyszy dziewięciominutowa ścieżka dźwiękowa autorstwa Bena Frosta. Współistniejące ilustracje muzyczne stworzyli Jacaszek, Tomasz Bednarczyk oraz Denis Kolokol.

Drugi projekt to „Mińsk Shift” („Krakow Edit”) autorstwa niemieckiego artysty Kassiana Troyera.

We wrześniu 2008 w przestrzeni publicznej Mińska umieszczono przenośny system nagłaśniający. Abstrakcyjna muzyka płynąca z głośników miała dopełnić dźwiękową specyfikę poszczególnych miejsc – ambientowe ścieżki stały się częścią powstającego procesu muzycznego. „Krakow Edit” stanowi swego rodzaju archiwum autentycznych wydarzeń projektu „Mińsk Shift”.

Z pewnością godna polecenia jest również trzecia instalacja, która robi piorunujące wrażenie. Oto jak Unsoud opisuje „ANION” Jakuba Kirkegaarda:

Instalacja muzyczno-dźwiękowa opowiadająca o czasie, nieobecności i zmianie w kontekście tak zwanej „Zony” katastrofy czarnobylskiej. Stworzona w dwadzieścia lat po największym w światowej historii wybuchu reaktora jądrowego, pośród szczątków elektrowni instalacja „ANION” prezentuje rzeczywistość dźwiękową i wizualną przestrzeni naznaczonej niewidoczną i niesłyszalną klątwą.

Szczególnie ostatni projekt, miejscami niedopowiedziany i przejmujący, chwilę później zniewalająco dosłowny – gdy dochodzący z głośników dźwięk łudząco przypomina odgłosy wydawane przez licznik Geigera, a początkowo kolorowy obraz niszczejącego budynku powoli odbarwia się jak klisza wystawiona na promieniowanie – zasługuje na uwagę.

(Cytaty pochodzą z materiałów promocyjnych Unsound Festival.)
(zn)

Systemy / Unsound Festival

Tagi: , , , ,
wartopamiętać.info RSS
chirie auto chisinauChisinau Airport Rent a car